چرخش تحول آفرین مشارکت ها از رویکرد انفعالی به فعال

صبح روز پنجشنبه ۲۶ مهر ماه، دکتر علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس جمهور در سازمان بهزیستی و در نشست با دکتر سید جواد حسینی سرپرست سازمان بهزیستی کشور بر توسعه مشارکت ها از رویکرد منفعل به فعال تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دستار اجتماعی رئیس جمهور در این دیدار گفت: پتانسیل های مشارکت در جامعه ایران بسیار است و سازمان بهزیستی مهمترین سازمان کشور در توان جذب مشارکت های همه جانبه و فراگیر است و این پتانسیل در هیچ سازمانی به اندازه سازمان بهزیستی به دلیل نوع و قلمرو فعالیت هایش وجود ندارد.

ربیعی تاکید کرد: سازمان بهزیستی باید این پتانسیل بالقوه خود را با حداکثر ظرفیت به فعلیت رساند و در این راستا نگاه منفعل به توسعه مشارکت را به رویکردی فعال تبدیل کند. بدین معنا که سازمان بهزیستی با برنامه های مشخص باید به دل و قلب جامعه پیوند یابد و به سراغ این ظرفیت های اجتماعی متنوع و گسترده رود و زمینه های مشارکت پذیری را با رویکرد مشارکت جویی فعال از قوه به فعل درآورد.

وی با بیان اینکه برای آشکار شدن و بیدارسازی پتانسیل های مشارکتی باید از ظرفیت های قانونی در حوزه بخشودگی های عوارض و مالیات از یک سو و بر ظرفیت مسئولیت های اجتماعی از سوی دیگر تکیه کرد، افزود: در این راستا همه تشکل های غیر دولتی قانونی از ظرفیت های دولتی بهره مند شوند و نگاه انحصاری به تشکل های غیر دولتی را باید از بین برد و همه تشکل ها در سپهر نگاه تسهیلات و تشویق های دولتی قرار گیرند.

در این نشست همچنین دکتر سید جواد حسینی سرپرست سازمان بهزیستی گفت: در کنار توجه به تشکل ها باید فرایند مجوز دهی با رویکرد مهندسی مجدد، فرایند مراکز تسهیل و توسعه کمی را مورد توجه قرار دهیم و توسعه متوازن منطقه ای، قشری و موضوعی تشکل ها را مورد نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های سازمان های دولتی و عمومی را باید احصا کرد، افزود: در راستای سیاست های کوچک سازی دولت این ظرفیت ها وفق قانون به تشکل های مردم واگذار شود.

حسینی گفت: این فرایند می تواند با تدوین تفاهمنامه، تعامل تشکل های غیر دولتی با بخش دولتی و عمومی تسهیل شود.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور گفت: آموزش و توانمند سازی تشکل های غیر دولتی، موضوع مهم دیگری است که در برنامه ریزی سازمان بهزیستی از اولویت ویژه برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: تشکل های غیر دولتی بهترین اهرم مردمی سازی، محله گرایی و خانواده محوری هستند و با رویکرد اجتماع محور آماده ترین بخش جامعه برای کمک به روند توسعه اجتماعی محسوب می شوند.

کد خبر 120135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =